Nyhedsbrev fra Ole Andersen

29. juli 2020

Hej alle.
Det har jo været en meget anderledes forår/sommer, vi har haft her i 2020 på grund af
COVID-19. Der har været meget snak/debat omkring vores statsministers beslutning om at lukke ned for en stor del af Danmark. Nu kan de fleste heldigvis se, at det var den rigtige beslutning, så tak for det Mette.

Rigtig mange Danskere er vant til at rejse ud i deres ferie, og os ældre på alle tidspunkter. Det har vi ikke kunnet på samme måde i år og har derfor måttet holde ferie i vores hjemland. Mange har taget JA-hatten på, og nydt at holde ferie i sommerhuse, campingpladser, og måske besøgt et sted, man aldrig har været før. Det har vi selv prøvet i år og det har da været en god oplevelse. Rigtig mange af os ønsker jo, at vi i 2021 kan gøre, som vi gjorde før COVID 19. Vi håber, men ingen ved det, og det må vi lære at leve med.

Jeg tror, der er nogle ting, vi kommer til at ændre på og undvære i fremtiden, og det er masser af håndtryk og krammer, men det må vi nok også lære at leve med.

Da folketinget gik på sommerferie, så det jo helt fantastisk ud for vores regering i meningsmålingerne og det håber vi jo selvfølgelig bliver ved. De blå partier og desværre de Radikale forsøgte (særligt ved genåbningen) at fortælle det var helt forkert med visse beslutninger, men godt vores Mette stod fast, og det blev hun jo også belønnet for i målingerne.
Da vores Mette lukkede ned, blev det også anderledes for os politikere. I stedet for de fysiske møder, blev det jo hjemme ved vores skærme. Det viste sig, det kan lade sig gøre (med lidt tilvænning) og jeg tror på sigt, at nogle møder kan med fordel holdes på denne måde i fremtiden.
I Erhverv og Turisme udvalget, har vi jo fulgt med i udviklingen med turister, som heldigvis har været stigende de sidste år og jeg er meget spændt på, hvordan tallene ser ud, når vi er ovre sommeren.
Jeg er optimist, og tror på at der ser fint ud.

Med hensyn til Erhverv, som også gælder Arbejdsmarkedsudvalget, er der helt sikkert store udfordringer, mange steder. Håndværkerne, tømmerhandlerne mm har haft en meget travl periode. Om der kommer en nedgang senere, ved vi ikke, men håber på det bedste.

I vores industri er der jo nogle, der har store udfordringer, og andre har helt vild gang i den, så vi håber det bedste, men for nogle virksomheder, er der store udfordringer.
En del af vores borgere har gået hjemme med Statens lønkompensation og vi er spændt på at få de nøjagtige tal, så vi kan se, hvor mange der har fået en fyreseddel og hvor mange der er tilbage i job.

Det positive jeg kan nævne ved COVID 19, er de småjob der er oprettet, til at klare den ekstra rengøring i daginstitutioner mm.

Så er der lige en gruppe, der er blevet overset/glemt, som ikke fortjener det, og det er vores kære Dagplejere i vores kommune. Det kan vi ikke være bekendt. Håber der kommer en løsning på det.

Det var lige det, jeg havde lyst at skrive om.
God sommer til jer alle.
Mvh. Ole Andersen
Byrådsmedlem