Nyhedsmail fra Annette Lind

20. august 2020

Nyt pensionsudspil: Det handler om retfærdighed

Af Annette Lind, folketingsmedlem for Socialdemokratiet

Alle har ret til en god alderdom med tid og overskud til børnebørn, venner og fritidsinteresser. Det mener vi i Socialdemokratiet.

Derfor fremlægger vi nu et pensionsudspil, som skal sikre en værdig tilbagetrækning for dem, der er blevet nedslidte efter et langt, hårdt arbejdsliv.

Vi foreslår en ret til tidlig pension baseret på det antal år, man har været på arbejdsmarkedet. Ancienniteten bliver gjort op, når man fylder 61 år. Hvis man på det tidspunkt har arbejdet 42 år eller mere, får man ret til at gå tidligere på pension. 42 års arbejde giver ret til at gå på pension ét år tidligere end den almindelige folkepensionsalder. 43 år giver ret til to års tidligere pension, og 44 år til tre år ekstra som pensionist. Den enkelte lønmodtager skal altså ikke måles og vejes, og modellen er derfor en vigtig udvidelse af lønmodtageren rettigheder.

For os handler det først og fremmest om retfærdighed. Dem, der trådte først ind på arbejdsmarkedet, skal også have mulighed for at træde først ud.

Her i Vestjylland har vi mange ufaglærte og faglærte lønmodtagere. Det er ofte dem, der varetager de mest fysisk krævende former for arbejde. Tunge løft og mange gentagelser sætter sit tydelige spor på kroppen, og mange maskinarbejdere, SOSU-assistenter og murere døjer med daglige smerter i ryg, skuldre og knæ.

Vi ved også, at ufaglærte og faglærte lever kortere end akademikere, men i modsætning til akademikeren kan de ikke se frem til en aktiv pensionisttilværelse med overskud til børnebørn, venner og fritidsaktiviteter. Alligevel er pensionsalderen den samme for alle. Det skal vi lave om på!

I Vestjylland er vi vant til modvind. Vi klarer os selv og piber ikke. Arbejdsløsheden er lav, og det betyder, at folk er i beskæftigelse meget længe. Den nye ret til tidligere pension for nedslidte er dog en kærkommen mulighed for hundredvis afvestjyske lønmodtagere, som har haft et langt og hårdt arbejdsliv.Pludselig får maskinarbejderenSOSU-assistenten og murere, som har knoklet siden de var helt unge, et valg i forhold til, om de vil blive på arbejdsmarkedet eller ej.

Uanset hvor meget vi ønsker at indføre den nye ret til tidlig pension, så kræver det et flertal i Folketinget. Vi håber derfor, at de øvrige partier vil bakke op om vores udspil og give nedslidte lønmodtagere muligheden for en værdig tilbagetrækning. Det handler om retfærdighed.

Annette Lind